Wat kan ik doen?


Er zijn verschillende manieren om te zorgen voor betere lucht en daglicht in huis. Sommige zijn snel en eenvoudig, anderen nemen meer tijd in beslag, maar bieden je solide lange termijn verbeteringen.


1.


Lucht met meer dan één raam

Binnenlucht bevat gassen, stofdeeltjes, biologisch afval en waterdamp, allemaal potentiële gezondheidsrisico's. Wanneer één raam 40 minuten open raam staat vervangt dit gemiddeld 12% van de onfrisse, muffe lucht door frisse lucht. Echter, wanneer meerdere ramen 40 minuten tegen elkaar open staan vervangt dit gemiddeld 32% oude muffe lucht met frisse lucht.

2.


Volg het (natuurlijke) licht

Verplaats de eettafel of je bureau dichter naar het raam toe. Kunstlicht kan de kwaliteit van zonlicht, dat een natuurlijk antidepressivum is, niet kopiëren, dus verlicht je huis en werkplek met zoveel mogelijk daglicht. Er is veel wetenschappelijk bewijs dat daglicht associeert met een betere gezondheid en kwaliteit van leven, zoals een beter humeur, minder vermoeidheid en minder vermoeide ogen.

3.


Stimuleer je bioritme

Ons lichaam kan alleen synchroniseren met het zogenaamde 24-uurs bioritme van ‘slaap, werk, leven’ door de juiste blootstelling aan licht en duisternis. Richt, indien mogelijk, de slaapkamers, met name die voor tieners en jonge volwassenen, die een biologische klok hebben die vertraagd is en die het vaak moeilijk vinden om 's morgens op te staan - oostwaarts richting de ochtendzon. Zorg er daarnaast voor dat je gordijnen in de slaapkamer ’s nachts zoveel mogelijk licht tegenhouden.

4.


Maak een wandeling

De meeste wetenschappers zijn het erover eens dat blootstelling aan twee uur daglicht per dag een grote stimulans is voor ons mentale welzijn. Ga naar buiten als je de kans hebt en probeer regelmatig je benen te strekken.

5.


Reinig en lucht je tapijten

... of nog beter, doe ze weg. Dikke tapijten en meubels zoals oude banken zijn een paradijs voor huisstofmijten en bacteriën.

6.


Beperk condens en vocht

65% van alle Europeanen droogt kleding minstens eenmaal per week binnenshuis, maar dat geeft vocht af wat kan leiden tot schadelijke schimmels en vocht in huis. Probeer daarom je kleding elders te drogen als dat kan. Heb je geen mogelijkheid om kleding buiten te drogen, probeer dan in de buurt van de kleding een raam te openen, zodat een deel van het overtollige vocht verdwijnt. Zorg er om dezelfde reden voor dat je badkamer en keuken goed worden geventileerd. Alle activiteiten van een gezin van vier personen voegt gemiddeld 10 liter water toe aan de binnenlucht - per dag!

7.


Stop tabak en doe rustig aan met kaarslicht

Roken en kaarsen zijn vooral slecht voor het binnenklimaat. In Denemarken bijvoorbeeld, ontstaat 76% van de schadelijke deeltjes in een huis door het gedrag van de inwoners.

8.


Schakel apparaten uit

Elektrische apparaten zoals de harde schijven van de tv en de computer stoten chemicaliën uit die bijdragen aan een slecht binnenklimaat.

9.


Vermijd chemicaliën

Er zitten mogelijk schadelijke chemicaliën in de meeste reinigingsproducten. Gebruik waar mogelijk microvezeldoeken en natuurlijke materialen zoals witte azijn en zeepvlokken. Er is online veel advies beschikbaar om te helpen je huis zowel schoon als vrij van chemicaliën te houden.

10.


Plastic is niet altijd fantastisch

Wanneer kunststoffen worden opgewarmd, kunnen ze giftige dampen afgeven. Wanneer je kinderen hebt, zorg er dan voor dat het plastic speelgoed van je kinderen niet in direct zonlicht staat. Laat ook geen plastic voorwerpen op de vloer liggen als je vloerverwarming hebt. Volgens de EU-regelgeving moet je plastic speelgoed van vóór 2007 wegdoen, omdat is gebleken dat ze verboden chemicaliën bevatten. Als de ruimte het toelaat, kun je overwegen kinderen in een andere kamer dan hun slaapkamer te laten spelen. Dit zal helpen om de hoeveelheid potentieel schadelijke verontreinigende stoffen in de lucht te verminderen.

FOCUS OP HET GROTERE GEHEEL

Naast nieuwe dagelijkse routines is het ook belangrijk om kansen te grijpen om fundamentele veranderingen in het binnenklimaat van je huis aan te brengen. We brengen 90% van onze tijd binnen door en 2/3 daarvan zijn we in ons eigen huis, dus is dat een ideale plek om te beginnen met het verbeteren van je indoor life.

 

VERBETER BESTAANDE RUIMTES

Bedenk hoe je de buitenwereld naar binnen kunt brengen door meer daglicht in je huis binnen te laten. Omdat de meesten van ons leven in een stedelijke omgeving, hebben we ons tot op zekere hoogte vervreemd van de natuur. Zelfs een stap zo klein als het toevoegen van kamerplanten - waarvan bekend is dat ze de lucht zuiveren - kan je binnenmilieu al verbeteren. Bedenk daarnaast eens hoe je een beter zicht naar buiten kunt creëren door slim gebruik te maken van ramen en deuren.

VERGROOT RUIMTES OP DE JUISTE MANIER

Het toevoegen van extra vierkante meters is een geweldige manier om je indoor life te verbeteren. Overweeg een renovatie van je zolder of uitbreiding van je woonkamer of keuken en geef prioriteit aan oplossingen die zorgen voor frisse lucht en daglicht.

VERHUIZEN

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe woning, houd er dan rekening mee dat oudere gebouwen mogelijk eigenschappen hebben die van invloed kunnen zijn op het binnenklimaat. Controleer bijvoorbeeld of alle ramen volledig open kunnen en functioneel zijn, vooral in de keuken en badkamer. En wanneer je het interieur een opknapbeurt gaat geven, kies dan voor een lichte verfkleur. Hiermee maak je gespiegelde oppervlakken die het licht in huis beter weerkaatsen.


DE VERONTRUSTENDE FEITEN OVER DE INDOOR GENERATION

We brengen 90% van onze tijd binnen door zonder voldoende daglicht of frisse lucht. We denken er niet meer aan, maar de wetenschap heeft aangetoond dat dit schadelijk kan zijn voor onze gezondheid en ons welzijn.

GEBREK AAN DAGLICHT MAAKT 15% VAN ONS VERDRIETIG

De kracht van daglicht kan niet kunstmatig worden gereproduceerd. We hebben zonlicht nodig om ons energiek en gezond te voelen.