DE VERBORGEN KRACHT VAN DAGLICHT


Daglicht kan je veel meer opleveren dan alleen een goed gevoel. Voldoende daglicht zorgt bewezen voor fysische en psychologische voordelen voor kinderen.


Een Franse studie uit 2012 met meer dan 2000 kinderen in heel Europa laat zien dat de hoeveelheid daglicht in een klaslokaal de testresultaten van leerlingen in wiskunde en logica met maximaal 15% verbeterde. Een combinatie van op het zuiden gerichte ramen en effectieve zonwering leidde tot gelukkigere en productievere kinderen.

Deze bevindingen bieden duidelijk bewijs dat het blootstellen van kinderen aan voldoende daglicht zowel noodzakelijk als nuttig is. Voor ouders kan deze kennis een grote motivatie zijn voor het herschikken van hun leefruimte en het vinden van nieuwe manieren en plaatsen om tijd door te brengen met hun kinderen.


SYMPTOMEN

In dit tijdperk van digitaal entertainment kan het voor jonge mensen moeilijk zijn om ruimte te maken voor eenvoudigere genoegens, zoals het prachtige gevoel van zonlicht. Maar het feit is dat een gebrek aan voldoende direct of indirect daglicht vitamine D-tekort kan veroorzaken, de biologische klok van kinderen kan verstoren en hun algemene stemming en concentratievermogen kan beïnvloeden.

OPLOSSINGEN

Er zijn een aantal eenvoudige en praktische stappen die u kunt nemen om ervoor te zorgen dat kinderen de hoeveelheid daglicht krijgen die ze nodig hebben.

1.


Open (je) huis

Zorg ervoor dat zoveel mogelijk daglicht je huis binnenkomt. Idealiter moeten de gordijnen en jaloezieën overdag volledig open zijn. Als je kind een bureautje of tafel heeft, plaats dat dan dichter bij een raam.

2.


Zoek de juiste richting op

Ons lichaam kan alleen synchroniseren met het zogenaamde 24-uurs bioritme van ‘slaap, werk, leven’ door de juiste blootstelling aan licht en duisternis, en kinderen vormen daarop geen uitzondering. Richt, indien mogelijk, de kinderkamers naar het oosten in de richting van de ochtendzon. Dit is vooral gunstig voor tieners en jonge volwassenen, die een biologische klok hebben die vertraagd is en het vaak moeilijk vinden om 's morgens op te staan. Zorg er daarnaast voor dat je gordijnen in de slaapkamer ’s nachts zoveel mogelijk licht tegenhouden.

3.


Ga erop uit

Moedig je kinderen aan om wanneer dat kan zoveel mogelijk naar buiten te gaan. Naast de fysieke voordelen van lichaamsbeweging, zijn de meeste wetenschappers het erover eens dat tussen 30 minuten en twee uur daglicht per dag een grote stimulans kan zijn voor mentaal welbevinden.

FOCUS OP HET
GROTERE GEHEEL

Naast nieuwe dagelijkse routines is het ook belangrijk om kansen te grijpen om fundamentele veranderingen in het binnenklimaat van je huis aan te brengen. We brengen 90% van onze tijd binnen door en 2/3 daarvan zijn we in ons eigen huis, dus is dat een ideale plek om te beginnen met het verbeteren van je indoor life.


Verbeter bestaande ruimtes

Bedenk hoe je de buitenwereld naar binnen kunt brengen door meer daglicht in je huis binnen te laten. Omdat de meesten van ons leven in een stedelijke omgeving, hebben we ons tot op zekere hoogte vervreemd van de natuur. Kijk naar ramen of deuren die de hoeveelheid daglicht in je kamer vergroten - houd er rekening mee dat licht vanuit een raam in het dak meer daglicht binnenbrengt dan een raam in de gevel.

Vergroot ruimtes op de juiste manier

Het toevoegen van extra vierkante meters is een geweldige manier om je indoor life te verbeteren. Overweeg een renovatie van je zolder of uitbreiding van je woonkamer of keuken en geef prioriteit aan oplossingen die zorgen voor frisse lucht en daglicht.

Verhuizen

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe woning, houd er dan rekening mee dat oudere gebouwen mogelijk eigenschappen hebben die van invloed kunnen zijn op het binnenklimaat. Controleer bijvoorbeeld of de ramen voldoende daglicht binnenbrengen - denk anders na over het toevoegen van meer ramen of deuren. Wanneer je het interieur een opknapbeurt gaat geven, kies dan voor een lichte verfkleur. Hiermee maak je gespiegelde oppervlakken die het licht in huis beter weerkaatsen.


KINDERKAMERS ZIJN VAAK DE MEEST VERVUILDE KAMERS IN HUIS

Giftige deeltjes, CO2 door uitademing - kinderkamers bevatten vaak de hoogste concentraties schadelijke stoffen in huis.

WAT KAN IK DOEN?

Er zijn verschillende manieren om te zorgen voor betere lucht en daglicht in huis. Sommige zijn snel en eenvoudig, anderen nemen meer tijd in beslag, maar bieden je solide lange termijn verbeteringen.