DAGLICHT IS EEN NOODZAAK, GEEN LUXE


We brengen 90% van onze tijd binnen door, terwijl er letterlijk geen vervanging voor daglicht is die ons beschermt tegen de gezondheidsproblemen die een gebrek aan licht op ons lichaam kan hebben.


Zelfs het helderste kunstlicht kan daglicht niet evenaren als het gaat om ons gezond te houden. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er een verband bestaat tussen gebrek aan daglicht en een verscheidenheid aan fysieke en mentale problemen. In werkelijkheid schatten experts dat 15% van de wereldbevolking lijdt aan verschillende niveaus van SAD (Seasonal Affective Disorder of winterdepressie), en deze tendens is groter naarmate mensen verder van de evenaar wonen.

Ook veel andere gezondheidskwesties zijn in verband te brengen met een gebrek aan voldoende daglicht. Bijvoorbeeld vitamine D-tekort, dat verbonden is met problemen zoals vermoeidheid, uitputting en een verhoogde kwetsbaarheid voor ziekten. Je moet naar buiten gaan om je lichaam bloot te stellen aan het zonlicht dat de productie van vitamine D mogelijk maakt, en in Europa en andere noordelijke landen moet je in ‘s zomers buiten zijn. Ook kan kunstlicht onze lichaamsklok verstoren, wat kan leiden tot concentratieproblemen, hoge bloeddruk - en meer.


SYMPTOMEN

Hoewel de effecten van een gebrek aan daglicht niet met het blote oog kunnen worden gezien, moeten ze toch serieus worden genomen. Onze stofwisseling heeft daglicht nodig om goed te kunnen functioneren, dus algemene vermoeidheid en moeilijk slapen zijn vaak symptomen. En slaapverstoring zelf is gekoppeld aan zaken als stress, depressie, hartziekte en verhoogde gevoeligheid voor infecties.

OPLOSSINGEN

Wanneer we praten over het introduceren van meer daglicht in ons dagelijks leven, is dit voor de meeste mensen waarschijnlijk een geval van reageren op een probleem waarvan ze niet wisten dat ze het hadden. En als zodanig kan het moeilijk zijn om gemotiveerd te raken. Maar onthoud - de problemen zijn écht en door met hen om te gaan kan je algemene kwaliteit van leven drastisch verbeteren.

De wetenschap heeft bewezen dat meer daglicht de fysieke en mentale gezondheid verhoogt. Hier volgen enkele kleine, eenvoudige veranderingen die je vandaag al kunt oppakken:

1.


Volg het (natuurlijke) licht

Verlicht je huis en werkplek met zoveel mogelijk daglicht. Kunstlicht kan de kwaliteit van zonlicht, dat een natuurlijk antidepressivum is, niet kopiëren, dus probeer daglicht als primaire lichtbron te gebruiken en het aan te vullen met kunstlicht wanneer dat nodig is. Verplaats ook de eettafel of je bureau dichter naar het raam toe.

2.


Maak een wandeling

Ga naar buiten als je de kans hebt en probeer regelmatig je benen te strekken. De meeste wetenschappers zijn het erover eens dat blootstelling aan twee uur daglicht per dag een grote stimulans is voor ons mentale welzijn.

3.


Stimuleer je bioritme

Ons lichaam kan alleen synchroniseren met het zogenaamde 24-uurs bioritme van ‘slaap, werk, leven’ door de juiste blootstelling aan licht en duisternis. Richt, indien mogelijk, de slaapkamers, met name die voor tieners en jonge volwassenen, die een biologische klok hebben die vertraagd is en die het vaak moeilijk vinden om 's morgens op te staan - oostwaarts richting de ochtendzon.

FOCUS OP HET GROTERE GEHEEL

Naast nieuwe dagelijkse routines is het ook belangrijk om kansen te grijpen om fundamentele veranderingen in het binnenklimaat van je huis aan te brengen. We brengen 90% van onze tijd binnen door en 2/3 daarvan zijn we in ons eigen huis, dus is dat een ideale plek om te beginnen met het verbeteren van je indoor life.

 

Verbeter bestaande ruimtes

Bedenk hoe je de buitenwereld naar binnen kunt brengen door meer daglicht in je huis binnen te laten. Omdat de meesten van ons leven in een stedelijke omgeving, hebben we ons tot op zekere hoogte vervreemd van de natuur. Kijk naar ramen of deuren die de hoeveelheid daglicht in je kamer vergroten - houd er rekening mee dat licht vanuit een raam in het dak meer daglicht binnenbrengt dan een raam in de gevel.

Vergroot ruimtes op de juiste manier

Het toevoegen van extra vierkante meters is een geweldige manier om je indoor life te verbeteren. Overweeg een renovatie van je zolder of uitbreiding van je woonkamer of keuken en geef prioriteit aan oplossingen die zorgen voor frisse lucht en daglicht.

Verhuizen

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe woning, houd er dan rekening mee dat oudere gebouwen mogelijk eigenschappen hebben die van invloed kunnen zijn op het binnenklimaat. Controleer bijvoorbeeld of de ramen voldoende daglicht binnenbrengen - denk anders na over het toevoegen van meer ramen of deuren. Wanneer je het interieur een opknapbeurt gaat geven, kies dan voor een lichte verfkleur. Hiermee maak je gespiegelde oppervlakken die het licht in huis beter weerkaatsen.


DAGLICHT KAN DE LEERVAARDIGHEDEN VAN JE KINDEREN TOT WEL 15% VERBETEREN

Onderzoek toont aan dat klaslokalen die goed verlicht zijn met daglicht mensen effectiever laten leren dan lokalen die weinig daglicht hebben. Er is geen reden om eraan te twijfelen dat deze voordelen ook thuis en op de werkplek van toepassing zijn.

WAT KAN IK DOEN?

Er zijn verschillende manieren om te zorgen voor betere lucht en daglicht in huis. Sommige zijn snel en eenvoudig, anderen nemen meer tijd in beslag, maar bieden je solide lange termijn verbeteringen.